TOP 15 książek pod choinkę

Święta tuż za pasem, a to pora na ostatnie przygotowania. Ja z powodu zabieganego grudnia (mnóstwa egzaminów i grypy, której w końcu udało się mnie dopaść, bo już kilka razy w tym roku wyrwałam się z jej szponów) nie mam jeszcze wszystkich prezentów. Pomyślałam, że pewnie takich jak ja spóźnialskich jest więcej i postanowiłam przygotować dla Was listę TOP 10 książkowych prezentów pod choinkę – dla mamy, taty, siostry, brata, ale nie tylko!
Ciekawa jestem, czy coś z tej listy wpadło Wam w oko, albo może nawet już kupiliście jako prezent?

wishlist

DLA MAMY:
1. „W kuchni mamy i córki” Kasi Meller to idealny prezent podarowany mamie, przez córkę. Ta książka jest niczym międzypokoleniowy dialog, pełen anegdot i opowieści, w którym przepisy na apetyczne potrawy stają się wspomnieniem rodzinnych historii, ale też pretekstem do kolejnych, wspólnie spędzonych minut przy gotowaniu, a następnie przy rodzinnym stole. Wzbogacona pięknymi fotografiami tylko prowokuje, aby sięgnąć po nóż i deskę do krojenia i stworzyć coś naprawdę smakowitego!

2. Drugą propozycją jest coś innego – coś, co nie będzie pchało mamy do garów i mówiło jej, co ma nam gotować, żebyśmy byli zadowoleni. To propozycja dość ryzykowna, ale w końcu kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana… „Szpieg”, najnowsza książka Paulo Coelho, to ponoć poruszająca i wciągająca opowieść o Macie Hari, egzotycznej tancerce, powiernicy, kochance najbogatszych, najbardziej wpływowych mężczyzn Belle Époque, postaci o tajemniczej przeszłości, budzącej zazdrość paryskiej arystokracji. Kobiecie o wielu imionach i wielu twarzach, która za niezależność zapłaciła najwyższą cenę.

DLA TATY:
3. Trochę mnie już znacie, dlatego wiecie, że nie mogłam tutaj dać innej książki. Chociaż muszę przyznać, że trochę się wahałam, czy zaproponować ją tacie, czy bratu, ale w końcu wybór padł na tego pierwszego. A o czym mowa? Oczywiście o „Królu” Szczepana Twardocha! To brawura opowieść o Warszawie lat ’30 – stolicy ogarniętej podziałami – o jej żydowskiej i polskiej części. O Jakubie Szapiro, królu tego miasta, pięściarzu klubu Makabi i prawej ręce (chociaż tej od czarnej roboty) największego warszawskiego gangstera – Kuma Kaplicy. O miłości i krwawych porachunkach, o niedomówionej historii i złudnych ambicjach, o marzeniach i rzeczywistości.

4. Nie znam się zbytnio na twórczości tego Pana, ale po dwóch przeczytanego przeze mnie jego powieściach jestem w stanie stwierdzić, że to książki, które chyba jednak bardziej przemawiają do mężczyzn, niż do kobiet. Dlatego zbiór opowiadań „Mężczyźni bez kobiet” Harukiego Murakamiego wydaje się być prezentem trafionym. To rzecz o miłości, samotności i tajemnicy, w której bohaterami są mężczyźni w różnym wieku, a tłem świat, w którym brakuje kobiet.

DLA SIOSTRY:
5. Czy młodszej, czy starszej, to nie ma znaczenia, jeżeli mowa o „Czochrałem antarktycznego słonia”. To książka idealna dla tych, którzy kochają przyrodę, ale sprawdzi się i w przypadku tych, którzy stronią od niej z daleka. Dlaczego? Bo zbiór opowieści Mikołaja Golachowskiego to fantastyczna, pełna humoru i interesujących opowieści wyprawa na oba bieguny – Północny i południowy!

6. Świat wielkiej sztuki, jeszcze większych namiętności i tajemniczy obraz, który skrywa więcej niż tysiąc słów. O czym mowa? Oczywiście o „Muzie” Jessie Burton, drugiej książce angielskiej autorki, równie fenomenalnej, jak debiut – chociaż czy ja wiem? Chyba nawet lepszej!

DLA BRATA:
7. Bratu koniecznie trzeba podarować piątą część Knausgarda (jeżeli jest fanem, bo w innym przypadku trzeba wrócić do części pierwszej). Dlaczego? Bo to ciągnąca się przez 800 stron opowieść o chłopaku w kwiecie swojego młodzieńczego wieku, pełnego nadziei i oczekiwań wobec swojego przyszłego życia. Pełnego tak charakterystycznego dla młodego wieku optymizmu i marzeń, które z dnia na dzień coraz bardziej okazują się tylko „mydlaną bańką”. To książka o życiu pełnym kontrastów, wśród których można jednak odnaleźć chwile szczęścia.

8. Idąc tym tropem, co w przypadku prezentu dla ojca, odważną książką pod choinkę może być „Rzecz o mych smutnych dziwkach” Marqueza, czyli opowieść o spragnionym miłości dziewięćdziesięciolatku, który w dniu swych urodzin prosi o dziewicę, a następnie zakochuje się w niej z siłą, która podobno towarzyszy tylko nastoletnim miłością.

Jeżeli natomiast brat jest nieco młodszy, to zaproponowałabym:

9. „Generała w labiryncie” Marqueza, wciąż podążając ścieżką dobrej literatury. O czym? O silnym autorytecie, o wzorcu kolumbijskiego dyktatora, o miłości i samotności, ale przede wszystkim o władzy.

DLA BABCI:
10. Z babciami bywa ciężko – bo nie wszystkie przecież czytają. Moja uwielbia czasopisma, w których poznaje ludzkie historie – te z bardzo szczęśliwym zakończeniem i te, z trochę mniej – ale książek nie chwyta. Mówi, że nudzą ją już po kilku stronach, że łaknie ciągle czegoś nowego – nowych bohaterów, zdarzeń, finiszów. Ale za to namiętnie słucha radia i czasem coś sobie pod nosem nuci. Pomyślałam więc, że jeżeli Wasze babcie lubią muzykę, a czas często umilają sobie lekturą, idealną książką byłoby kolejne dzieło Marioli Pryzwan, tym razem poświęcone Irenie Jarockiej. Książka „Wymyśliłam Cię. Irena Jarocka we wspomnieniach” to zbiór opowieści o trudnym dzieciństwie piosenkarki, pobycie we Francji i błyskotliwej karierze w Polsce. To zbiór listów, dokumentów i fotografii poświęconych tej wrażliwej kobiecie.


DLA DZIADKA:
11. Dziadkowie zwykle interesują się historią, dlatego nie owijając w bawełnę proponuję trzy książki, wszystkie z tej samej serii, wydane nakładem wydawnictwa Prószyński i S-ka: „Żony SS-manów. Kobiety w elitarnych kręgach III Rzeszy”, „Himmler. Listy ludobójcy” i ostatnia – „Dzieci Hitlera. Losy urodzonych w Lebensborn”. Wszystkie pokazujące historię II wojny światowej z nieco innej, chociaż cały czas mrocznej perspektywy.

DLA DZIEWCZYNY:
12. Uwaga! W punkcie dwunastym mieszanka wybuchowa – połączenie prozy Marqueza i Mo Yana! Dwa odległe krańce świata, zupełnie różne kultury, inne wzorce pisarstwa – to nie może się udać, prawda? A jednak! Tutaj książka, o której niebawem opowiem Wam więcej, bo jest tak doskonała, że chociaż brakuje mi słów to czuję wewnętrzny przymus, aby podzielić się tą cudownością ze światem. „Piękno to bolesna rana” Eki Kurnawiana, bo właśnie o niej tu mowa, to epicka opowieść o świecie, w którym kobiety są silne swym pięknem (chociaż to dla nich największe zagrożenie), a mężczyźni słaby przez swoje niemożliwe do opamiętania pożądanie. To indonezyjska historia o wojnie, księżniczkach, zbirach i miłości silniejszej niż śmierć pełna realizmu magicznego i wątków baśniowych.

DLA CHŁOPAKA:
13. Dla chłopaka bardzo ciężko znaleźć książkę, która na pewno się mu spodoba, dlatego w tym punkcie postawię na gatunek stary i sprawdzony: dobry kryminał. „Dochodzenie” Dawida Hewsona i kolejne jego części to kryminał zdecydowanie dobry, bo ambitny. Rozwiązania nie łatwo się domyślić, a prawda okazuje się przerastać najśmielsze oczekiwania. Nie tak łatwo odpowiedzieć na pytanie, kto zabił młodą dziewczynę – były chłopak, klient czy kochanek polityk? To książka, w której mieszają się różne sfery życia codziennego, jeszcze bardziej napawając nas grozą – tym bardziej, że tłem jest cicha i ponura Skandynawia.

A teraz w postaci bonusy pokażę Wam kilka książek, które sama z chęcią znalazłabym pod choinką

beatlesicatton_wszystko-co-lsni_mszymborska_filipowicz_listy_500pcx4skktkqturbxy8xntq5mwq3ztc5mzviztk2y2e0otzlndmzndfjndqyns5qcgvnk5uczqmuamldlqiazql4wsovb9kyl3b1bhnjbxmvturbxy8xzdc0y2i0mtcwntk1mdqznjyyownhymq2mdzmntbmni5wbmchwga

To już wszystko – 15 propozycji książkowych idealnych pod choinkę. Wspominam tu o książkach, które już czytałam, ale też o takich, które w jakiś sposób mnie zainteresowały i z chęcią bym po nie sięgnęła – a jeżeli nie sama, to bym je komuś podarowała. To lektury śmiałe i ambitne, przyjemne i mądre, ale przede wszystkim: to wszystko to bardzo dobra literatura. Jeżeli moje propozycje nie pasują do Waszych braci, sióstr, babć czy dziadków, to przeczytajcie je śmiało sami, bo jestem pewna, że i Wam by się spodobały!
Pochwalcie się w komentarzach czy macie już kupione prezenty i jakie one są? Z chęcią bym sama Wam zdradziła co ja szykuję, ale obawiam się, że rodzina mogłaby to przeczytać, więc wolę nie ryzykować.

5 uwag do wpisu “TOP 15 książek pod choinkę

  1. Proponujesz świetne książki. „W kuchni Mamy i córki’ mam. Świetna. ALe mam jedną uwagę, taką że Twoje propozycje są sterotypowe. Bo nie każda mama ucieszyłaby się z książki kucharskiej. Ojcu – grubą książkę do czytania, a matce – kucharską? Niech siedzi w kuchni? Są takie mamy, które uwielbiają gotować, ale proponowałabym też powieść: ‚Ósme życie’. Albo kryminał, nie wiem.
    Mój dziadek jak żył, to wolał ‚Annę Kareninę’ niż książkę o wojnie. Miłość była lepszym tematem dla niego. Bo wojnę przeżył i wolał zapomnieć.

    Lubię to

    • Masz rację, posłużyłam się tu pewnymi stereotypami, ale tylko w części – zazwyczaj proponowałam dwie książki – dla mamy jeszcze najnowszego Coelho, a dla taty (oprócz wcale nie grubego „Króla”) właśnie książkę o miłości. Co do dziadka – mój bardzo interesuje się tematem wojny, więc poszłam jego śladem, natomiast prawda jest taka, że wszystkie te propozycje mogą się swobodnie przenikać 🙂

      Lubię to

  2. Ja kupiłam mamie luźną obyczajówkę Szepielak „Francuskie zlecenie”, ale jakbym miała babcię to też by się nadała, bo tam podobno bohaterką jest też starsza pani. Sprzedawczyni poleciła, że lekka, z historią, tajemnicą rodzinną i happy endem. Tacie kupiłam „Lecz się jedzeniem”, ale to podstępnie, bo lubi gotować 🙂 , ale nie dba o zdrowie potrawy, a wyniki ma złe. Brat dostanie akurat nie książkę, tylko film. Twój zestaw jest bardzo ciekawy. Pozdrawiam, Zuzka

    Polubione przez 1 osoba

    • Dzięki! Cieszę się, że Ci się spodobał 🙂 To tylko propozycje, a i tak prezenty trzeba wybierać pod osobę – np. ja zaproponowałam książkę kucharską dla mamy, a u Ciebie w rodzinie to tata lubi gotować 🙂 Ale fajne prezenty kupiłaś, gratuluję 🙂

      Lubię to

Skomentuj

