Czytelniczy 2015

Już za dwa dni powitamy Nowy Rok, a to oznacza tylko jedno – trzeba pożegnać ten Stary! Jednak końcówka grudnia to nie tylko czas oczekiwania, ale też podsumowań, refleksji, i co najważniejsze – podziękowań. Dlatego ja już na wstępie chciałabym Wam wszystkim gorąco z serca podziękować za to, że jesteście. Każdego z Was pragnę gorąco wyściskać za to, że nie tylko odwiedzacie tą stronę, ale i czytacie to, co napisałam. Za każdy komentarz, polubienie, udostępnienia i pozostawiony po sobie ślad – serdecznie dziękuję! Dziękuję za to, że sięgacie po książki, które Wam polecam i dzielicie się czytelniczą pasją z innymi. Dziękuję Wam za to, że polecacie mi swoje ulubione lektury, przez co mogę przekazywać je dalej, a opowieści wciąż żyją i krążą wokół nas!
13

Założyłam bloga w maju, ale tak naprawdę w świecie blogosfery jestem od stycznia/ lutego, czyli od prawie roku! Przez ten niespełna rok naprawdę wiele się nauczyłam – cierpliwości, życzliwości i tego, aby pod żadnym pozorem się nie poddawać.

Dziękuję Marcinowi z Tylko Burak Nie Czyta, który pozwolił mi przez krótki, ale intensywny okres współprowadzić jego stronę. Marcin! Nie zawsze było idealnie, ale dziękuję Ci za wszystko, co dla mnie zrobiłeś, bo tak naprawdę to Ty pierwszy zauważyłeś mnie w Internecie, Ty pierwszy czytałeś moje recenzje i to Ty nauczyłeś mnie wszystkiego od podstaw! Dziękuję za tą wiarę, którą zawsze we mnie pokładałeś, za rozmowy o Bayernie, Juventusie i FIFIE. Za prezent, który wysłałeś mi na początku naszej znajomości (piesek jest na biurku, a „Petera Camenzinda” przeczytałam! 😉 ). Za wyrozumiałość też dziękuję, bo zdaję sobie sprawę z tego, że zdarza mi się być nieznośną. Może lepiej, że sprawy potoczyły się tak, a nie inaczej? Dziękuję też, że teraz nadal czytasz mojego bloga, a i czasem wrzucisz coś u siebie.

Dziękuję Karolinie z bloga Tanayah Czyta, która jako pierwsza mnie nie odrzuciła, a udostępniła Niebieską Papużkę na swojej tablicy. Karolinko! Dziękuję Ci za nasze spotkanie (liczę szybko na kolejne), za zarażenie mnie Twardochem i za to, że zarażasz mnie Mrozem (chociaż jeszcze nie miałam okazji po autora sięgnąć), za polecone lektury Myśliwskiego Ci dziękuję i za to, że jesteś taką osobą, z którą mogę porozmawiać o wszystkim i o każdej porze, że zawsze mnie wspierasz, pocieszasz i opowiadasz coś interesującego. Kocham Cię z całego serduszka! ❤

Dziękuję Panu Zbyszkowi Niedźwieckiemu – Panie Zbyszku! – przede wszystkim za to, że odpisał Pan wtedy na moją wiadomość, bo gdyby nie to, teraz nie rozmawialibyśmy tak często i o wszystkim. Za wiarę, za motywację, za miłe słowa i inteligentne, tak zabawne i cudowne rozmowy! Za „Grzech Przemilczenia”, za postać Miłosza, za rozdział o kradzieży bocianich jaj. Za to że Pan zawsze jest  – dziękuję!

Dziękuję mojej rodzinie, bo gdyby nie oni, nie założyłabym tego bloga, a już z pewnością nie pisałabym recenzji. Za pomoc – tą techniczną i duchową. Za wieczne wspieranie mnie i motywowanie, abym nigdy się nie poddawała. Za to, że jesteście, kiedy tylko Was potrzebuję – dziękuję.

Dziękuję Alicji i Józefinie za wszystkie nasze książkowe spotkania, dyskusje o literaturze i pyszną kawę. Za obgadywanie Twardocha, Nowackiego i Karpowicza. Za to, że wspólnie płakałyśmy nad „Tematem na pierwszą stronę”, „Uległością”, „Wielorybami i ćmami”. Za pożyczone i polecone lektury, za wciąż nowe propozycje, które pozwalają mi się rozwijać i dowiadywać nowych rzeczy, poznawać książkowe światy od zupełnie innej strony. Dziękuję Wam też za pomoc przy dokonywaniu trudnych decyzji, za dzielenie się doświadczeniami i wszystkie rady.  Jesteście niesamowite! 🙂

Dziękuję Kamilowi z Nieortodoksyjny, Marcie z Lolanta czyta, Ani z Literackie Skarby Świata Całego, Oldze z Wielkiego Buka, którzy przez te osiem miesięcy blogowania zrobili dla mnie naprawdę wiele. Za każdą poleconą lekturę, za wsparcie i miłą rozmowę serdecznie Wam dziękuję.  Mam nadzieję, że uda się kiedyś zorganizować spotkanie, abym mogła wszystkich Was poznać!

Aż w końcu dziękuję Wam – Wydawnictwa – za wydawanie tylu wspaniałych książek, za otwartość, cierpliwość i tak miłe, pozytywne odpowiedzi.
Dziękuję Panu Mirkowi ze Starej Szkoły za edukowanie mnie w sprawie literatury czeskiej. Za „Ostatnią Arystokratkę”, która była moim pierwszym egzemplarzem recenzenckim i za pierwszą moją poważną współpracę. Za rozmowy o Myśliwskim i Vaculiku, o Juve i Realu. Za tak wiele dobrych słów, za ciepło i życzliwość, które bije z każdej wiadomości – dziękuję!

Dziękuję Pani Marcie z wydawnictwa Prószyński i S-ka, która zawsze życzliwie odpowiada na moje maile i proponuje wspaniałe książki. Za „Dziedzictwo”, które absolutnie mnie zachwyciło i cudownego Steinbecka – dziękuję!

Pani Dorocie z Wydawnictwa Mg dziękuję za każdy proponowany, tak piękny klasyk! Za uśmiech w każdej wiadomości, za zaufanie i docenienie Niebieskiej Papużki.

Pani Magdzie z Wydawnictwa Marginesy dziękuję przede wszystkim za wiadomość. Za „Poświatowską” i kolejne proponowane cudności. Jednocześnie całej redakcji Wydawnictwa Marginesy dziękuję za wręczenie mi 5 książek wygranych w konkursach, za docenienie moich prac i cierpliwość w odpisywaniu na moje wiadomości! 🙂

Dziękuję wszystkim, którzy byli ze mną zanim jeszcze ten blog powstał, którzy są i pomagają mi go rozwijać. Tym, którzy wykazali zaufanie i cierpliwość.  I tym, którzy będą ze mną bez względu na wszystko. Czytelnikom, przyjaciołom, rodzinie, wydawnictwom, pisarzom – dziękuję!

8

Po podziękowaniach, które są dla mnie najważniejszą częścią tego wpisu, chciałabym przejść do części najciekawszej, która zainteresuje zarówno Was, jak i mnie. Podsumowując rok 2015 pragnę przedstawić listę książek, które udało mi się przez te 12 miesięcy przeczytać.
Czekam na Wasze komentarze, w których pochwalicie się ilością przez Was przeczytanych książek i nawiązanych (chociaż niekoniecznie) współprac!

1. Jaume Cabré „Wyznaję”
2. Thomas Harris „Hannibal. Początek”
3. Stanisław Ignacy Witkiewicz „Szewcy”
4. Dan Brown „Inferno”
5. Bohumil Hrabal „Pociągi pod specjalnym nadzorem”
6. Bohumil Hrabal „Postrzyżyny”
7. Marek Hłasko „Piękni dwudziestoletni”
8. Jacek Dehnel „Matka Makryna” (egzemplarz recenzencki od Bonito – dziękuję!)
9. Evžen Boček „Ostatnia Arystokratka” (egzemplarz recenzencki od Wydawnictwa Stara Szkoła – dziękuję!)
10. Paweł Huelle „Śpiewaj Ogrody”
11. Nic Pizzolatto „Galveston”
12. Joanna Bator „Piaskowa Góra”
13. Jessie Burton „Miniaturzystka”
14. Hanna Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem”
15. Gustaw Herling-Grudziński „Inny świat”
16. John Green „Gwiazd naszych wina”
17. Paulo Coelho „Pielgrzym”
18. Alan Alexander Milne „Kubuś Puchatek”
19. Tadeusz Różewicz „Kartoteka”
20. Bohumil Hrabal „Taka piękna żałoba”
21. Carlos Maria Dominguez „Dom z papieru”
22. Jeremy Clarkson „Świat według Clarksona”
23. William Shakespeare „Otello”
24. Wiesław Myśliwski „Traktat o łuskaniu fasoli”
25. George R.R. Martin „Gra o Tron”
26. Sławomir Mrożek „Tango”
27. Tomasz Kowalczyk „Maszynopis z Kawonu”
28. Vladimir Nabokov „Lolita”
29. Herman Hesse „Peter Camenzind”
30. Jaume Cabré „Głosy Pamano”
31. Elizabeth Gaskell „Panie z Cranford”
32. Magdalena Tulli „Włoskie szpilki”
33. Szczepan Twardoch „Morfina”
34. Patrick Modiano „Perełka”
35. Michael Seed „Dziecko niczyje”
36. Szczepan Twardoch „Drach”
37. Wiesław Myśliwski „Nagi Sad”
38. Jacek Dehnel „Lala”
39. Joanna Bator „Chmurdalia”
40. Wiesław Myśliwski „Pałac”
41. George R.R. Martin „Starcie Królów”
42. Julio Cortázar „Tango raz jeszcze”
43. Jane Austen „Opactwo Northanger”
44. Kate Fox „Przejrzeć Anglików”
45. Umberto Eco „Temat na pierwszą stronę” (klub książki z Alicją i Józefiną)
46. Martin Reiner „Lucynka, Macoszka i ja” (egzemplarz recenzencki od Wydawnictwa Stara Szkoła – dziękuję!)
47. Rafel Nadal „Szampańskie dni” (wygrana w konkursie organizowanym przez Wydawnictwo Marginesy – dziękuję!)
48. Jane Austen „Rozważna i Romantyczna”
49. Jane Austen „Duma i uprzedzenie”
50. Zygmunt Miłoszewski „Gniew” (klub książki z Alicją i Józefiną)
51. Stephen King „Znalezione nie kradzione”
52. Donna Tartt „Szyczygieł”
53. Vicotr Hugo „Nędznicy”
54. Haruki Murakami „Na południe od granicy, na zachód od słońca”
55. G.G. Marquez „Jesień patriarchy”
56. Wiesław Myśliwski „Widnokrąg”
57. Inga Iwasiów „Bambino”
58. Emil Zola „Nana”
59. Alice Munro „Przyjaciółka z młodości”
60. Bohumil Hrabal „Zbyt głośna samotność” (klub książki z Alicją i Józefiną)
61. Antoni Czechow „Wiśniowy Sad”
62. Jaume Cabré „Jaśnie Pan”
63. G.G. Marquez „Kronika zapowiedzianej śmierci”
64. Fannie Flagg „Smażone zielone pomidory”
65. G.G. Marquez „Zła godzina”
66. Ludvik Vaculik „Siekiera” (egzemplarz recennzecki od Wydawnictwa Stara Szkoła – dziękuję!)
67. Stephen King „Dallas ’63”
68. Ignacy Karpowicz „Ości”
69. Alan Bradley „Zatrute ciasteczko” (egzemplarz recenzencki od Wydawnictwa Vesper – dziękuję!)
70. Michael Houellebecq „Uległość” (klub książki a Alicją i Józefiną)
71. Zbigniew Niedźwiecki „Gniew przemilczenia”
72. Pavel Nedved „Piłkarze odchodzą, mężczyźni zostają. Czyli moje zwyczajne życie”
73. John Steinbeck „Zima naszej goryczy” (egzemplarz recenzencki od Wydawnictwa Prószyński i S-ka – dziękuję!)
74. Szczepan Twardoch „Wieloryby i ćmy. Dzienniki” (egzemplarz recenzencki od Wydawnictwa Literackiego – dziękuję!), (klub książki z Alicją i Józefiną)
75. Stendhal „Czerwone i czarne” (egzemplarz recenzencki od Wydawnictwa Mg – dziękuję!)
76. Giovanni Boccaccio „Dekameron” (egzemplarz recenzencki od Wydawnictwa Mg – dziękuję!)
77. Krystyna Januszewska „Dziedzictwo” (egzemplarz recenzencki od Wydawnictwa Prószyński i S-ka – dziękuję!)
78. Jane Austen „Mansfield Park”
79. David Hewson „Dochodzenie” (wygrana w konkursie organizowanym przez wydawnictwo Marginesy – dziękuję!)
80. Michal Viewegh „Ekożona” (egzemplarz recenzencki od Wydawnictwa Stara Szkoła – dziękuję!)
81. Elizabeth Gaskell „Północ i Południe”
82. Mariola Pryzwan „Haśka. Poświatowska we wspomnieniach i listach” (egzemplarz recenzencki od Wydawnictwa Marginesy – dziękuję!)
83. Donna Tartt „Tajemna historia”
84. Paula Hawkins „Dziewczyna z pociągu”
85. George Orwell „Rok 1984”

1517

TOP 15 NAJLEPSZYCH KSIĄŻEK 2015 ROKU

1. Jaume Cabré „Wyznaję”
2. Donna Tartt „Szczygieł”
3. Wiesław Myśliwski „Widnokrąg”
4. Donna Tartt „Tajemna historia”
5. Szczepan Twardoch „Drach”
6. Joanna Bator „Piaskowa Góra”
7. G.G. Marquez „Jesień Patriarchy”
8. Jaume Cabré „Głosy Pamano”
9. Ludvik Vaculik „Siekiera”
10. Wiesław Myśliwski „Traktat o łuskaniu fasoli”
11. Bohumil Hrabal „Zbyt głośna samotność”
12. Jacek Dehnel „Lala”
13. Krystyna Januszewska „Dziedzictwo”
14. Fannie Flagg „Smażone zielone pomidory”
15. Mariola Pryzwan „Haśka. Poświatowska we wspomnieniach i listach”.

25

34

DWIE NAJSŁABSZE KSIĄŻKI 2015 ROKU: Thomas Harris „Hannibal. Początek”, Paulo Coelho „Pielgrzym”.

Jak widzicie – miałam szczęście. W 2015 roku udało mi się przeczytać same dobre książki autorów przeze mnie lubianych i podziwianych, ale też zakupiłam bilety na podróż w nieznane  – dzięki temu poznałam cudowną prozę Twardocha, jednego z najwybitniejszych polskich autorów, niesamowitą chłopską gawędę Myśliwskiego, który zapisał się na mojej liście ulubionych autorów, w ten sam sposób poznałam Cabré i Donnę Tartt, do których z początku podchodziłam dość sceptycznie. Udało mi się trafić na tak wyśmienite debiuty jak „Miniaturzystka”, a dzięki Marcinowi sięgnęłam po raz pierwszy po Hrabala, do którego chociaż z początku podchodziłam sceptycznie, tak po lekturze „Zbyt głośnej samotności” absolutnie przepadłam i straciłam dla niego głowę. Postanowiłam też zmierzyć się z autorką, która w młodszych latach mnie nudziła – sięgnęłam po Jane Austen i przeczytałam już 4 z 6 napisanych przez nią książek. Pokłóciłam się trochę z Marquezem, aby później nie tyle mu wybaczyć, ale pokochać absurdalną „Rzecz o mych smutnych dziwkach”. Wiele razy sięgnęłam po książki polecane – przez przyjaciół, nauczycieli czy blogerów książkowych i chyba tylko w nielicznych przypadkach się zawiodłam. Większość książek wypożyczałam z biblioteki, albo kupowałam sama/ dostawałam od bliskich. Egzemplarzy recenzenckich nie było w tym roku aż tak dużo – bo tylko 12 – ale czy to i tak nie jest świetny początek? Nawiązałam 4 stałe współprace, które cieszą mnie najbardziej, a przez to poznałam wielu wspaniałych i życzliwych ludzi.
Ponadto w 2015 roku uczestniczyłam w spotkaniu autorskim ze Szczepanem Twardochem i Ignacym Karpowiczem, o czym nie będę się rozpisywać, bo te wpisy pojawiły się już wcześniej.

911

Rok 2015 był dla mnie absolutnie fantastyczny, niesamowity, z pewnością był (a nawet dalej jest) jednym z najcudowniejszych roków w moim życiu. Przez te 12 miesięcy tak wiele się wydarzyło – i to nie tylko w świecie książkowym; skończyłam liceum, zdałam maturę, dostałam się na niesamowite studia, byłam na meczu Juventusu, a więc widziałam ukochaną drużynę na żywo, razem z nią przeżywałam wzloty i upadki, które w tym roku były tematem dość częstym dla Starej Damy, zostałam ciocią dla prześlicznego i najukochańszego na świecie maluszka. No i założyłam bloga, przez co jestem tutaj z Wami. Oby jak najwięcej tak szczęśliwych dni!

1420

10 uwag do wpisu “Czytelniczy 2015

  1. Ojej ❤ Dziękuję Kochana!
    Miałaś absolutnie cudowny ten rok i jak patrzę na niektóre tytuły, to mam już wyostrzone zębiska 😀 Przybijam piąteczkę, bo w moim podsumowaniu najlepszych z najlepszych również znajdą się "Szczygieł" i "Drach" ❤
    Życzę Ci przecudownego i zaczytanego Nowego Roku i bukowego szaleństwa :*

    Polubione przez 1 osoba

  2. Papużko kochana, Kasiu! Dziękuję! Trzymam kciuki, żeby się Twój blog pięknie rozwijał, bo naprawdę miło to u Ciebie i czytasz fajne książki. Co mi się najbardziej u Ciebie podoba, to że nie boisz się klasyki. A klasyka najlepsza :). No i Hrabal! Ujęłaś mnie Hrabalem, absolutnie.

    Żałuję równocześnie, że nie nadążam z odwiedzaniem i komentowaniem (niezmiennie podziwiam Twoje tempo czytania i recenzowania!), bo ilekroć do Ciebie wpadnę, widzę jakieś smakowite zaległości. Lecę zaraz nadrabiać wpis o „Mansfield Park”, nie wiem jak mogłam przegapić recenzję mojej ulubionej książki Austen, i to jeszcze z listopada.

    A swoją drogą, nie miałam pojęcia, że jesteś tą Kasią, która współtworzyła przez pewien czas Tylko burak nie czyta :). Miła niespodzianka!

    I jeszcze jedno – mam wrażenie, że jesteś tu dużo dłużej niż te kilka miesięcy. Masz już swoje stałe miejsce na mojej prywatnej mapie literackiej blogosfery. Bez Ciebie to już by nie było to samo :).

    Polubione przez 1 osoba

    • No widzisz, tajemnica odkryta! 🙂 Tak, to ja jestem tą Kasią, która współprowadziła Tylko Burak Nie Czyta przez kilka miesięcy.
      Wiesz, ja też mam wrażenie, że jestem tutaj dłużej, niż kilka miesięcy, że chociaż Was nie znam, to przecież jesteście mi tacy bliscy, że wydaje mi się, że znamy się mnóstwo lat! Dziękuję Ci za Twoje cudowne słowa o mnie i moim blogu. Czytając zrobiło mi się tak cieplutko na serduszku! 🙂 Zawsze jesteś tutaj mile widziana ❤

      Polubienie

  3. Co za rok! Tyle się działo! Dziękuję Ci, kochana, za wyróżnienie 🙂 To zawsze bardzo miłe, a ja uważam, że zasłużyłaś sobie na te wszystkie wzmianki. Mam wrażenie, że jesteś tu z nami od dawna, uwielbiam czytać Twoje wpisy 🙂 Życzę Ci dalszych sukcesów, oby kolejny rok był jeszcze ciekawszy :*

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

