Tolkienowski TAG książkowy

tolkien
W odpowiedzi na nominację od Kamila z bloga Nieortodoksyjny przedstawiam Wam moją realizację Tolkienowskiego TAGu książkowego. Mam nadzieję, że się Wam spodoba i oczywiście zachęcam do przedstawiania swoich typów.
Tymczasem nominacja leci do: Tanayah Czyta, Lolanta Czyta, Bukowy Zwierz
Zaczynajmy! 😉

1. Drużyna pierścienia, czyli ulubiona książkowa paczka przyjaciół

Wstyd się vitaprzyznać, ale nie czytałam prawie żadnej książki przeznaczonej typowo dla nastolatków, dlatego ciężko mi wybrać, nie tylko zgraną, bo w tym żaden problem, ale PACZKĘ przyjaciół (jedyna paczka, która przychodzi mi na myśl, to grupa z „Ości” Karpowicza, ale nie mogę powiedzieć, że jest to mój ulubiony typ – zanadto to pokręcone), dlatego przedstawię parę – parę dzieciaków – Vitę i Diamante z powieści pt. „Vita” Melanii Mazzucco. Piękna, ponadczasowa przyjaźń, która po długich latach znajomości przemienia się w coś więcej – uczucie silniejsze, nie mniej wierne.

2. Pierścień, czyli ulubiona książka o władzy

Moją ulubioną książką o władzy, w ścisłym tego słowa znaczeniu, jest „Gra o Tron” George’a R.R. Martina, której fabuły nie trzeba nikomu przedstawiać, ale chciałabym również wyróżnić „Jaśnie Pana” Jaume Cabré – doskonałą powieść na jesienne dni, która pokazuje, jak szerokim pojęciem jest władza jednego człowieka nad drugim, jak łatwym okazuje się dokonywanie wyborów, jeżeli tylko nie chodzi o naszej życie.

3. Nazgul, czyli książka, która wzbudziła we mnie strach

Książka, która wzbudziła we mnie strach? Odpowiedź jest tylko jedna – „Dracula” Brama Stokera! Kiedy czytałam o mrocznym losach hrabi, miałam jakieś trzynaście lat. Pamiętam, jak wieczorami zabierałam książkę do łóżka i niejednokrotnie zasypiałam z nią na poduszce, a w nocy śniło mi się, że również ja zostaję porwana przez tego mrożącego krew w żyłach, ale zarówno budzącego ludzkie współczucie wampira.

dracula

4. Bilbo Baggins, czyli książka, która nieoczekiwanie wkradła się do mojego serca

I masz ci babo placek! Czy mogę tutaj wybrać jedną książkę? Oczywiście, że nie! Do mojego serca nieoczekiwanie wkradły się zdecydowanie „Wzgórza błękitnego snu” Igora Newerlego, „Wyznaję” Jaume Cabré, ale też „Chłopi” Reymonta czy „Szczygieł” Donny Tartt.

wyznajeweseleSzczygieł

5. Sam Gamgee, czyli bohater, który mógłby zostać moim przyjacielem

Żeby nie wymieniać za każdym razem Jaumé Cabre i Adriana Ardevola i Boscha powiem, że moim przyjacielem mógłby zostać Tyrionn Lannister, bo tak jak ja uwielbia czytać książki. Ale nie tylko on, bo również David Copperfield, Jadzia Chmura zPiaskowej Góry”, Miłosz z „Grzechu Przemilczenia”, a już na pewno Kikutek i reszta bohaterów ze „Smażonych zielonych pomidorów”.

6. Eowina i Faramir, czyli ulubiona książkowa para

Ulubioną książkową parą nie może być nikt inny, jak Małgorzata Gautier, czyli Dama Kameliowa i Armand Duval. To historia wielkiej, acz nieszczęśliwej miłości, która poruszy każde serce.

7. Gandalf, czyli ulubiony pisarz-czarodziej

Czarodziejem jest dla mnie Szczepan Twardoch – to, co on robi z językiem jest wprost niewyobrażalne. Wyróżniłabym również Jacka Dehnela i Ignacego Karpowicza.

T2dehnelKARPOWICZ_Ignacy_CzB


8. Sauron, czyli znienawidzona książkowa powieść

Generalnie nie żywię aż tak silnych negatywnych emocji do książek czy pisarzy. Tutaj jednak wymieniłabym „P.S. Kocham Cię”  Cecelii Ahern lub „Pielgrzyma” Paulo Coelho.

9. Gollum, czyli bohater książki, któremu współczuję

Theodor Decker ze „Szczygła” Donny Tartt. Jego postać tak okropnie boli, wyciska łzy i łamie serce, że jest to wprost niewyobrażalne.

Widnokrag_Wieslaw-Mysliwski,images_big,21,978-83-240-0837-7
10. Hobbition, czyli moja książkowa ojczyzna

Świat tak barwny, osobliwy, świat przeszłości, a zarazem wcale nie aż tak odległy i swojski, do którego chciałabym trafić, w którym chciałabym żyć opisuje Wiesław Myśliwski, prawie w każdej swojej powieści, ale najbardziej urzekł mnie „Widnokrąg”.

 

10 uwag do wpisu “Tolkienowski TAG książkowy

  1. O, bardzo fajny TAG! Dziękuję za nominację :* Mam nadzieję, że się nie obrazisz, jak będziesz musiała troszkę poczekać, bo mam tych tagów chyba z 5 w kolejce do nadrobienia 😉 Ale prędzej czy później na pewno odpowiem na pytania.

    Polubione przez 1 osoba

  2. „Szczygieł” mi zupełnie nie podszedł. Prawdę mówiąc nawet go nie dokończyłam, chociaż przydałoby się, bo nie lubię zostawiać książek rozgrzebanych.

    I uwielbiam Oldmana w roli Draculi, ale trudno żebym nie lubiła, skoro o mój ulubiony aktor. 🙂

    Polubione przez 1 osoba

  3. Pingback: Tolkienowski TAG Książkowy – Lolanta czyta

Skomentuj

